Sales Psychologie
“Selling is essentially a transference of feelings” - Zig Ziglar
Een mens reageert op prikkels van buitenaf gebruikmakend van 2 systemen: een Willekeurig- en Autonoom Systeem. Ons brein kan onmogelijk alle prikkels verwerken dat het ontvangt, dus het is zeer selectief. En hierdoor heeft het een mechanisme ontwikkeld waarin we onbewust, onder bepaalde voorwaarden, automatisch denken en reageren.
De combinatie van een goede kennis en het leren bewust omgaan met deze psychologische aspecten kan dus cruciaal zijn voor je verkoop en samenwerking bij klanten. Zo kom je tot het besef van je eigen zwaktes en sterktes, alsook van je tegenpartij.
“Een zwarte kat krabt niet”
Samen gaan we kijken welke mogelijke automatische reacties, achterhaalde vooroordelen en neurologische patronen voorkomen in jouw verkoopprocessen en waar hierin jouw pijnpunten liggen. Dan gaan we door middel van specifieke technieken en ‘frameworks’ leren hoe je hiermee beter kan omgaan.
“Hoe gaan we dit doen?”
Via het aanleren van de principes van Sales Psychologie kunnen we de antwoorden vinden op vragen over de psyché, doelstellingen, drijfveren van jezelf en je prospect:
- Welke veronderstellingen, mentale shortcuts en automatische emoties kunnen je prospecten hebben?
- Wanneer treden deze op in het je sales proces?
- Hoe kan de filtering van jouw brein je zicht op, en mening over, bepaalde argumenten beïnvloeden?
- Hoe kan je deze emoties herkennen en beïnvloeden, bij jezelf en je prospect?
- Hoe kan je deze automatische emoties op voorhand aanpakken?
- Hoe krijg je emotionele discipline tijdens interacties met je prospect?